PERSOONLIJK SCHEMA

Is er een bepaald doel dat je wilt bereiken maar je weet niet hoe je er voor moet trainen?

Een persoonlijk hardloopschema is dan handig. De gratis schema’s op internet houden geen rekening met jouw persoonlijke omstandigheden. Bij een persoonlijk schema wordt rekening gehouden met jouw (on)mogelijkheden, je wensen en je ambities. Of je nu een beginnende hardloper bent die 5km onafgebroken wil lopen óf een doorgewinterde atleet die een snelle tijd op de Marathon wil neer zetten. Met een persoonlijk schema help ik jou je doel sneller te bereiken.

KOSTEN

De intake is geheel gratis! De kosten voor een persoonlijk schema bedragen €40 per 3 maanden. Dit is inclusief een maandelijks telefonisch consult. Je kunt in plaats daarvan ook op dinsdag(20:45 uur) of op donderdag (21:15 uur)  langs komen voor een persoonlijk consult op de atletiekbaan. Vooraf wel even afspreken.

Het is aan te bevelen om eerst een BSX-Insight Endurance test te doen op de loopband. Hiermee wordt de anaerobe drempel (AND) bepaald. Deze test vindt plaats bij Fitland in Goes. De kosten voor zo’n test bedragen €25.00 incl. gebruik loopband (dagpas).

HOE WERKT HET?

Je wordt gevraagd om een intakeformulier in te vullen met je persoonlijke gegevens, je huidige trainingsgewoonten, je blessureverleden en je ambities.

Vervolgens wordt een afspraak gemaakt voor een intakegesprek. Hierin bespreken we jouw intakeformulier en je (on) mogelijkheden. Dit is geheel gratis!

Het kan zijn dat er nog een BSX-Insight Endurance test nodig is om je omslagpunt en de trainingszones te bepalen. Zie daarvoor het hoofdstukje hieronder.

Vervolgens ga ik een trainingsplan maken gebruik makend van jouw intakeformulier en de uitslag van de test. Dit is een schema voor 3 maanden.

Maandelijks hebben we telefonisch overleg om te bespreken hoe de trainingen verlopen. Dat kan ook op dinsdag- of donderdagavond bij de atletiekbaan

Als je een hardloophorloge hebt waarmee je je trainingen kunt uploaden naar Strava of Garmin Connect, dan kan ik online bekijken hoe de trainingen gaan en zien en of er bijsturing nodig is. Kijk hier voor een voorbeeld.

TEST ANAEROBE DREMPEL

Om een goed schema te kunnen maken is het noodzakelijk te weten wat de juiste tempo’s en hartfrequenties zijn die je tijdens je trainingen moet lopen. Hiervoor moet je weten wat je aerobe drempel en je anaerobe drempel is. Tijdens het hardlopen boven de aerobe drempel maakt je lichaam lactaat (melkzuur) aan wat ook meteen wordt afgebroken. Hoe harder je loopt, hoe meer lactaat wordt aangemaakt. Stijgt het lactaatniveau boven een bepaald niveau (anaerobe drempel AND), dan loop je in de verzuring. Je lichaam kan het lactaat dan niet meer voldoende afbreken. Als langeafstandsloper train je meestal onder deze drempel, die overigens heel persoonlijk is. De AND kan op verschillende manieren worden bepaald, maar de meeste methodes zijn niet betrouwbaar. Vanuit de topsport is er de bloedprikmethode waarbij het lactaatniveau in het bloed wordt opgemeten. Hiervoor moet tijdens de test steeds een beetje bloed uit de vinger worden afgenomen en dat is lastig. Tegenwoordig is er een moderne methode waarbij bloed afnemen niet meer nodig is. De BSX Insight AND test maakt gebruik van een sensor, die op de kuit van de atleet wordt geplaatst. Dit apparaatje meet de SMO2, oftewel het zuurstofgehalte in het bloed, met behulp van licht. Zuurstofrijk bloed is immers helder rood, terwijl zuurstofarm bloed donkerrood kleurt.

TEST PROCEDURE

De BSX-Insight Endurance test wordt afgenomen op een loopband, waarop de snelheid nauwkeurig kan worden ingesteld. De BSX-insight sensor wordt met een kous op de kuit geplaatst zodat er geen daglicht bij kan komen. De atleet behoort ook een hartslagsensor (band) dragen. Je kunt hiervoor je eigen hartslagband gebruiken (polsmeting is niet nauwkeurig genoeg). Als je die niet hebt dan wordt daarin voorzien.

Om de gegevens te kunnen bekijken wordt een smartphone app gebruikt, die verbonden is met de sensor, evenals de hartslagband. Tijdens de test loop je minimaal 7 blokken van 3 minuten. In de praktijk zijn het ongeveer 11 á 12 blokken. Die blokken zijn oplopend in tempo. beginnend met wandelen. De atleet loopt op een gegeven moment zo hard dat hij of zij het niet meer kan volhouden. Na de test worden de gegevens gesynchroniseerd met de app en kunnen de hartslagzones en tempozones worden afgelezen evenals de anaerobe drempel.

BEDRIJFSGEGEVENS

Bedrijfsnaam: Zeeland Running
Adres: Johnsonlaan 46 Goes (geen bezoekadres)
K.v.K. 57701326

CONTACT

06-41841118