LOOPTECHNIEK VERBETEREN?

Niets is vervelender dan een hardloopblessure. Vaak is een verkeerde looptechniek hiervan de oorzaak. Denk bijvoorbeeld maar aan scheenbeen-, knie- of achillespeesklachten. Met een goede looptechniek kan je dit voorkomen.

Daarnaast helpt een goede techniek je loopefficiëntie te verbeteren. Hoe mooi zou het zijn om lichtvoetig, gemakkelijk en zonder al te veel energie te kunnen hardlopen? Je weet zelf vaak niet wat je verkeerd doet tijdens het lopen. Een loopanalyse door een deskundige trainer kan daarom helpen je looptechniek te verbeteren.

VEEL VOORKOMENDE OBSERVATIES

  • Wegknikken van de heup waardoor de vrije bekkenhelft inzakt(hipdrop) : hierdoor kunnen klachten aan de rug, de heup en de knieen ontstaan.
  • Teveel romprotatie waardoor bochten ontstaan in de ruggenwervel die moet worden gecompenseerd door rugspieren en heupen.
  • Teveel haklanding waardoor klachten ontstaan aan de peesplaat onder de voet en aan de scheenbenen. Verder werkt landing voor het lichaamszwaartepunt de voorwaartse beweging tegen.
  • Gespannen schouders waardoor een krampachtig gevoel ontstaat.

ERVARINGEN VAN DEELNEMERS

HOE WERKT HET?

Kennismaking, bespreken hardloopverleden, klachten en ambities

Maken van video-opnames met een slow-motion camera waarbij de lopers van de achterkant, de voorkant en beide zijkanten wordt gefilmd.

Het analyseren van de videobeelden samen met de hardloper. Hiervoor wordt speciale software gebruikt om de beelden goed te kunnen bekijken.

Het aangeven van opvallende observaties aan de atleet, en waarom bepaalde bewegingen worden gemaakt.

Het uitleggen en de hardloper laten uitvoeren van specifieke oefeningen om de techniek te verbeteren.

Via e-mail wordt een gemonteerd filmpje verstuurd naar de hardloper, met daarin alle observaties en daarnaast de aanbevelende oefeningen.

VOOR WEDSTRIJDATLETEN

Juist voor wedstrijdlopers is een video-analyse zinvol. In het voorbeeld zie je een wedstrijdloper die +/-36min loopt op de 10km. De loper heeft tijdens de landing een min of meer gestrekt been en landt op de hak, waardoor het vermogen minder wordt benut. Een middenvoetslanding zal voor deze loper efficiënter zijn en door te oefenen op reactief lopen kan deze loper zijn tijden zeker nog verbeteren. Dit vereist wel dat consequent wordt getraind op looptechniek, zowel aan het begin als aan het eind van bv. een intervaltraining.

VOOR RECREANTEN

Video-analyse is niet alleen zinvol voor wedstrijdatleten maar ook voor recreatieve hardlopers. Ook al vind je het niet zo belangrijk hoe hard je loopt, een video-analyse kan je helpen te ontdekken wat de oorzaak is van je klachten en om je gemakkelijker te laten hardlopen. Doordat je praktische tips krijgt die je kunt toepassen tijdens je work-out krijg je meer plezier in het hardlopen.

WAT KOST HET?

Een video-analyse duurt ongeveer een uur en kost €25.00 Dit is inclusief het filmpje dat je thuisgestuurd krijgt. De analyse kan in overleg op de door jou gewenste lokatie plaats vinden. Als dat buiten Goes is dan komen er reiskosten bij á €0.30 per km. Voor meer informatie bel je met 06-41841118

BEDRIJFSGEGEVENS

Bedrijfsnaam: Zeeland Running
Adres: Johnsonlaan 46 Goes (geen bezoekadres)
K.v.K. 57701326

CONTACT

06-41841118