FUNCTIONAL STABILITY TRAINING

Core Stability en Functionele training is voor hardlopers en fietsers een must om blessures te voorkomen en om de techniek te verbeteren.

Tijdens het sporten komen er vaak grote krachten op het lichaam en daarom is het belangrijk om de spieren, die zorgen voor afzet, balans en stabiliteit, krachtiger te maken. Dit zijn voornamelijk de spieren rondom het bekken (core) zoals de lage buikspieren en de bilspieren. Met name de grote bilspieren vormen een krachtige motor tijdens de afzet van het lopen en bij het trappen op de fiets. Verder is training van de grote en de kleine stabilisatoren van belang zoals de multifidi (spiertjes langs ruggewervel) en de obliques (schuine buikspieren). Deze spiertjes gebruik je om de romp goed recht te houden tijdens de inspanning.

De meeste atleten weten dat ze deze “core” oefeningen moeten doen om blessures te voorkomen al is het in je eentje lastig om daar de motivatie voor op te brengen. Het is veel leuker om dat in groepsverband te doen.

Zeeland Running organiseert daarom van 4 oktober t/m 4 april core- en functional stability circuittraining, elke woensdagavond in sportzaal de Spinne in Goes-Noord. Er zijn trainingen voor verschillende niveaus. Afhankelijk van je niveau kun je kiezen voor het eerste of tweede uur op de woensdagavond.

OPBOUW TRAINING

Na de warming-up beginnen we met kort blokje core stability oefeningen. Daarna werk je in 2-tallen in 30 minuten een circuit af met een aantal functionele oefeningen. Verder zijn er elementen van crossfitness training toegevoegd zoals b.v. burpees, plyobox jumps, kettle bell, speedladders e.d. Na ongeveer 55 minuten volgt de cooling-down. Halverwege het seizoen worden de oefeningen in het circuit vervangen door andere.

Tijdens de core stability oefeningen wordt voornamelijk gebruik gemaakt van het eigen lichaamsgewicht maar tijdens het circuit worden fitness attributen gebruikt zoals trampolines, Swiss ball, de Bosu ball, Kettle bell, kast, bank, medicin ball, suspension kit en een abswheel.

WAAR?

De trainingen vinden plaats in sportzaal de Spinne (Goes-Noord). De trainingen worden gegeven door Jos den Hollander, gediplomeerd hardlooptrainer en ervaren met het geven van deze trainingen.

WANNEER?

Tijdens de winterperiode (okt-apr) vinden deze trainingen plaats van 19:15 – 20:15 uur én van 20:15 – 21:15 uur. De intensiteit in het eerste uur is lager dan in het tweede uur. Op woensdag 4 oktober 2017 start het nieuwe seizoen maar je kunt je tussendoor ook aanmelden. Daarnaast mag je altijd switchen tussen het eerste uur en het tweede uur.

KOSTEN

Doe gewoon een keer mee met een gratis proefles. Je hoeft jezelf daarvoor niet aan te melden. Als het je bevalt dan kan je een abonnement nemen voor het hele seizoen (oktober t/m maart), in totaal 27 lessen. Die kost €90. Kom je maar af en toe, dan kun je ook een 10x kaart aanschaffen. Zo’n kaart kost €45 en is onbeperkt geldig.

AV ’56 leden krijgen 20% korting(kortingscode opvragen via info@zeelandrunning.nl) op zowel abonnement als 10x kaart. Losse lessen volgen kan ook. Die zijn €5.00 en kan je ter plaatse voldoen.

INSCHRIJVEN

BEDRIJFSGEGEVENS

Bedrijfsnaam: Zeeland Running
Adres: Johnsonlaan 46 Goes (geen bezoekadres)
K.v.K. 57701326

CONTACT

06-41841118