STARTERSGROEP HARDLOPEN


Onder deskundige leiding de techniek leren van het hardlopen? Dat kan bij de startersgroep hardlopen van AV ’56. Al meer dan 1000 mensen gingen je voor. We leren je een techniek die minder belastend is voor het lichaam. Daarnaast is samen lopen gezelliger en geeft het meer motivatie!

Vanaf donderdag 13 april 2017 begint de startersgroep hardlopen, elke donderdag om 20:00 uur op de atletiekbaan in Goes. Kan je doordeweeks niet? Dan kun je vanaf zaterdag 15 april meedoen met de zaterdagmorgengroep.

KOSTEN

Deelname aan de starterscursus kost €45.  Gebruik daarvoor de inschrijfknop op hieronder. Heb je in het verleden al eens aan deze cursus meegedaan maar wil je nog een keer meedoen? Dan krijg je een korting van 20%. Vraag daarvoor de kortingscode via het contactformulier. Leden van AV ’56 doen gratis mee.

HOE WERKT HET?

De starterscursus omvat een programma van twaalf weken. Om de spieren, pezen, banden en gewrichten te laten wennen aan de belasting van het hardlopen, moet dat langzaam worden opgebouwd. In de eerste weken wordt er twee keer per week getraind. Pas later in het programma wordt het aantal trainingen per week verhoogd. Tijdens de wekelijkse groepstraining wordt er niet alleen gewerkt aan conditieverbetering maar wordt er vooral veel aandacht besteed aan lichaamshouding en looptechniek. Het belangrijkste is echter het sociale aspect. Doordat je loopt in een groep met starters kun je elkaar veel beter motiveren dan wanneer je voor jezelf loopt.

OPBOUW

De eerste groepstraining wordt gestart met een korte introductie waarin wordt uitgelegd hoe het programma werkt en waarbij advies wordt gegeven op het gebied van kleding en hardloop-schoeisel. Daarna wordt er geoefend op houding en op de basis van het lopen. De groepstrainingen duren ongeveer een uur. Na de eerste training krijgt iedere deelnemer een schema met daarop ‘huiswerktrainingen’. Deze trainingen zal de cursist zelf moeten doen op basis van dit schema. De eerste zes weken wordt er, naast de gezamenlijke baantraining, één keer per week individueel getraind. Vanaf week zeven zal dat worden uitgebreid naar twee keer per week. Uiteindelijk wordt in de laatste week geprobeerd om een half uur aan één stuk te lopen”.

De starterscursus is geschikt voor iedereen vanaf 14 tot 70 jaar. Dus doe lekker mee samen met je dochter/zoon of met je vriend(in). Ook oudere deelnemers zijn van harte welkom. Je bent nooit te oud om te beginnen met hardlopen. In het verleden hebben 60plussers deze cursus met succes volbracht. Je kunt met deze cursus meedoen ook al heb je geen conditie.
Heb je in het verleden een blessure gehad en je weet niet zeker of je dit wel aan kunt? Als je niet probeert dan weet je het niet. Onze methode leert je de juiste techniek om blessurevrij te kunnen hardlopen. Als het dan toch niet lukt dan krijg je je geld terug.

ERVARINGEN VAN DEELNEMERS

WAAR?

De starterstrainingen op de donderdagavond worden gegeven op de atletiekbaan in Goes. Het voordeel van de atletiekbaan is een verlichte en veilige omgeving. Ook als je een keer een rondje wilt overslaan dan is dat geen probleem.

De starterstrainingen op de zaterdagmorgen vinden plaats in recreatiegebied de Hollandse Hoeve.We verzamelen op de parkeerplaats bij de VierLinden.

Routebeschrijving naar de atletiekbaan.

Routebeschrijving naar de Vierlinden

WANNEER?

Elk jaar zijn er 3 startmomenten om te beginnen met hardlopen: in januari, april en september begint er steeds een cursus. De eerstvolgende doordeweekse cursus begint op 13 april 2017. De trainingen vinden plaats elke donderdagavond van 20:00 – 21:00 uur.  Op de zaterdagmorgen begint de training om 9:30 uur. Naast deze wekelijkse gezamenlijke groepstraining doe je voor jezelf ook nog “huiswerktrainingen” in het weekend of door de week.

FUNCTIONAL STABILITY & CROSSFITNESS


Zeeland Running organiseert tijdens de wintermaanden core- en functional stability circuittraining, elke woensdagavond in sportzaal de Spinne in Goes-Noord.

Core Stability en Functionele training is voor sporters erg belangrijk ter ondersteuning van de sport die ze beoefenen. Tijdens het sporten komen er vaak grote krachten op het lichaam en daarom is het van groot belang om de spieren, die zorgen voor balans en stabiliteit, te trainen. Dit zijn voornamelijk de spieren rondom het bekken maar ook de stabilisatoren zoals bijvoorbeeld de multifidi (langs ruggewervel) en de obliques (schuine buikspieren). Er zijn trainingen voor verschillende niveaus.

KOSTEN

Doe gewoon een keer mee met een gratis proefles. Je hoeft jezelf daarvoor niet aan te melden. Als het je bevalt dan kan je een 10x kaart aanschaffen via de knop inschrijven hieronder. Zo’n kaart kost €45 en is onbeperkt geldig, ook voor het volgende seizoen. AV ’56 leden krijgen 20% korting(kortingscode opvragen via info@zeelandrunning.nl). Losse lessen volgen kan ook. Die zijn €5.00 en kan je ter plaatse voldoen.

OPBOUW TRAINING

Na de warming-up beginnen we met kort blokje core stability oefeningen. Daarna werk je in 2-tallen in 30 minuten een circuit af met een aantal functionele oefeningen. Verder zijn er elementen van crossfitness training toegevoegd zoals b.v. burpees, plyobox jumps, kettle bell, speedladders e.d. Na ongeveer 55 minuten volgt de cooling-down. Halverwege het seizoen worden de oefeningen in het circuit vervangen door andere.

Tijdens de core stability oefeningen wordt voornamelijk gebruik gemaakt van het eigen lichaamsgewicht maar tijdens het circuit worden fitness attributen gebruikt zoals trampolines, Swiss ball, de Bosu ball, Kettle bell, kast, bank, medicin ball, suspension kit en een abswheel.

WAAR?

De trainingen vinden plaats in sportzaal de Spinne (Goes-Noord). De trainingen worden gegeven door Jos den Hollander, gediplomeerd hardlooptrainer en ervaren met het geven van deze trainingen.

WANNEER?

Tijdens de winterperiode (okt-apr) vinden deze trainingen plaats van 19:15 – 20:15 uur én van 20:15 – 21:15 uur. De intensiteit in het eerste uur is lager dan in het tweede uur. Op woensdag 4 oktober 2017 start het nieuwe seizoen maar je kunt je tussendoor ook aanmelden. Daarnaast mag je altijd switchen tussen het eerste uur en het tweede uur.

PERSONAL TRAINING


Je hardlooptechniek verbeteren met een personal training hardlopen. Na één training al resultaat!

In een kort gesprek, tijdens de warming-up, worden je hardloopdoelen, je loopverleden en je fysieke klachten besproken. Vervolgens wordt een video gemaakt van je huidige loopstijl. De opnames worden in speciale software geladen en samen met jou geanalyseerd. Daarna doen we oefeningen die je techniek kunnen verbeteren. Na de training worden er nieuwe opnames gemaakt om te zien of er verbetering is. Je krijgt na de training een advies en een een filmpje met beelden van vóór en na de training.

KOSTEN

Een personal training van een uur kost €25.00 (totaalprijs, ongeacht aantal personen in de groep). Om voldoende aandacht te kunnen geven aan elke atleet is er een maximum van 4 personen per groep. De training kan in overleg op de door jou gewenste lokatie plaats vinden. Aanvragen van een personal training kan via het contactformulier of via info@zeelandrunning.nl Voor meer informatie, bel 06-41841118

VIDEO ANALYSE & PERSONAL TRAINING

Ook voor wedstrijdlopers is een video-analyse zinvol. In het voorbeeld hiernaast een wedstrijdloper die +/-36min loopt op de 10km. De loper heeft tijdens de landing een min of meer gestrekt been en landt op de hak, waardoor het vermogen minder wordt benut. Een middenvoetslanding zal voor deze loper efficiënter zijn en door te oefenen op reactief lopen kan deze loper zijn tijden zeker nog verbeteren. Dit vereist wel dat consequent wordt getraind op looptechniek, zowel aan het begin als aan het eind van bv. een intervaltraining.

VEEL VOORKOMENDE OBSERVATIES TIJDENS HET LOPEN

  • Wegknikken van de heup waardoor de vrije bekkenhelft inzakt(hipdrop) : hierdoor kunnen klachten aan de rug, de heup en de knieen ontstaan.
  • Teveel romprotatie waardoor bochten ontstaan in de ruggenwervel die moet worden gecompenseerd door rugspieren en heupen.
  • Te weinig heupstrekking en teveel kniebuiging waardoor klachten kunnen ontstaan aan scheenbenen, achillespezen en kuiten.
  • Teveel haklanding waardoor klachten ontstaan aan de peesplaat onder de voet en aan de scheenbenen. Verder werkt landing voor het lichaamszwaartepunt de voorwaartse beweging tegen.
  • Te weinig lichaamsspanning tijdens het landen waardoor blessures ontstaan aan voeten, kuiten, scheenbenen en knieën.
  • Gespannen schouders waardoor een krampachtig gevoel ontstaat.

SCHEMA


Is er een bepaald doel dat je wilt bereiken maar je weet niet hoe je er voor moet trainen?

Een persoonlijk hardloopschema is dan handig. De gratis schema’s op internet houden geen rekening met jouw persoonlijke omstandigheden. Bij een persoonlijk schema wordt rekening gehouden met jouw (on)mogelijkheden, je wensen en je ambities. Het maakt niet uit of je een recreatieve loper bent of een wedstrijdloper.

KOSTEN

De kosten voor een schema bedragen €25 per 3 maanden. Het is verstandig om eerst personal training te volgen om inzicht te krijgen in doelen, loopstijl en het huidige conditieniveau te bepalen. Voor meer informatie kijk je onder Personal Training.

Daarnaast is het mogelijk om een AND test te doen op de loopband. De kosten voor zo’n test bedragen €12.50 Deze test duurt ongeveer een uur (incl. bespreken resultaten). Deze test wordt afgenomen op een loopband. Er kunnen additionele kosten zijn voor het gebruik van de loopband.

Opgeven kan via het contactformulier.

HOE WERKT HET?

Op basis van een gesprek en een intakeformulier wordt een trainingsplan gemaakt. Het is echter beter om eerst een intake sessie te volgen waarbij de looptechniek kan worden bekeken en een AND/Zoladz test wordt uitgevoerd. Hiermee kunnen de de anaerobe drempel en de snelheid/HFwaarden voor de trainingszones worden bepaald. In het schema wordt door middel van periodisering naar het doel toegewerkt. Als je een hardloophorloge hebt waarmee je je trainingen kunt uploaden naar Strava of Garmin Connect, dan kan de trainer bekijken hoe de trainingen gaan en zien of er bijsturing nodig is.Kijk hier voor een voorbeeld.

TEST BEPALEN ANAEROBE DREMPEL (AND)

Om een goed schema te kunnen maken is het noodzakelijk te weten wat de juiste tempo’s en hartfrequenties zijn waarbij tijdens de trainingen moet worden gelopen. Je kunt daarvoor uitgaan van de maximale hartslag maar nog beter is dat te doen op basis van de Anaerobe drempel (AND).

Hiervoor is een test ontwikkeld die gebruik maakt van een speciaal apparaatje wat op de kuit van de atleet wordt geplaatst. Dit apparaatje meet de SMO2, wat staat voor zuurstof oxygenatie in het bloed, met behulp van licht. Om de gegevens te kunnen bekijken wordt een smartphone app gebruikt, die verbonden is met het apparaatje, evenals de hartslagmeter. Tijdens de test, die op de loopband plaats vindt, loop je minimaal 8 blokken van 3 minuten. In de praktijk zijn het ongeveer 12 á 13 blokken. Die blokken zijn oplopend in tempo. Na de test worden de gegevens gesynchroniseerd met de app en kunnen de hartslagzones en tempozones worden afgelezen net zoals de anaerobe drempel.

CLINICS


Regelmatig bewegen verlaagt het ziekteverzuim binnen uw organisatie, maar hoe kunt u daar als bedrijf invulling aan geven?

Samen sporten verhoogt de saamhorigheid en is tegelijkertijd team building. Met een aantal medewerkers toewerken naar een evenement zoals een 5 óf 10km loop, een bedrijvenloop of misschien wel de Kustmarathon is erg leuk.

Wat Zeeland Running kan bieden is: hardloopclinics met daarin video-analyse, krachttraining, looptechniektraining en conditietraining. Aansluitend kunnen er wekelijks vervolgsessies plaats vinden. Tijdens een intakegesprek worden de mogelijkheden besproken en aan de hand daarvan wordt een offerte afgegeven. Voor meer informatie neemt u contact op met info@zeelandrunning.nl

PARTNERS


Lopers Company Goes
Lopers Company Goes
-----------------------------
Ongeveer 5 jaar geleden bevangen door het hardloopvirus ging bij Paola en Raymond al snel de gedachte kriebelen, ook in ondernemende zin ” iets met hardlopen” te gaan doen. De ambitie een mooie hardloopwinkel van de grond te tillen was dus al snel geboren. Een plek creëren waar hardlopers elkaar ontmoeten, ervaringen kunnen uitwisselen en zich kunnen laten informeren over alles wat bij hardlopen een rol speelt: schoenen en kleding natuurlijk, maar ook voeding, fysiotherapie, verzorging, training. Een plek waar hardlopers elkaar helpen en waar beginnende hardlopers op weg worden geholpen. Meer dan een winkel dus, maar een echte ” wereld” om te verblijven: Lopers Company dus.
OSTEOMOTION
OSTEOMOTION
------------------------
Osteomotion is een praktijk voor osteopathie en is gevestigd in Burgh-Haamstede en Goes. Martijn Bliek is osteopaat en afgestudeerd aan het FICO in Antwerpen. Hier heeft hij een zesjarige opleiding gevolgd nadat hij eerst een periode van 7 jaar als fysiotherapeut heeft gewerkt.

Ik heb gekozen voor osteopathie omdat deze geneeswijze de mens als één geheel ziet. Er is een duidelijke visie op gezondheid met hierin ruimte voor de zelfgenezende kracht van het lichaam. Met de handen (manuele geneeswijze) wordt getracht het lichaam in goede balans te krijgen of op het goede spoor terug te zetten zodat het lichaam in staat is tot herstel. Osteopathie probeert de gezondheid te bevorderen door het lichaam te behandelen maar ook door de “patient” inzicht te geven in wat nodig is om ‘gezondheid’ uiteindelijk te kunnen bereiken en onderhouden. Lichaam en geest zijn hierin onlosmakelijk met elkaar verbonden.

VOET! PEDICURE
VOET! PEDICURE
------------------------
Bij vrijwel alle takken van sport komt verplaatsing voort vanuit de voeten. Door klachten -en of pijn aan uw voeten kunt u onnatuurlijk gaan bewegen, waardoor de kans op blessures toeneemt. Het uitoefenen van uw favoriete sport kan dus belemmerd worden door diverse klachten aan uw voeten. Veel van deze klachten kunnen verzorgd worden door de pedicure. Uw pedicure weet hoe u uw sportvoeten weer in goede conditie krijgt én houdt!
AV '56
AV '56
----------
AV’56 is dé atletiekvereniging in de regio Noord-en Zuid Beveland. Bij atletiekvereniging AV ’56 zijn er diverse mogelijkheden om hard te lopen in groepsverband. Het lopen bij deze groepen heeft zo zijn voordelen ten opzichte van lopen voor jezelf:

Samen lopen is gezelliger en socialer.
In een groep lopen is veiliger, zeker in de donkere wintermaanden.
Hardlopen onder leiding van een gediplomeerd trainer.
Mogelijkheid tot lopen op een atletiekbaan, waardoor je altijd de aansluiting behoudt,
Ondersteuning van een fysiotherapeut door wekelijks inloopspreekuur.
Afhankelijk van je eigen niveau kun je kiezen voor een bepaalde loopgroep. Het trainingsrooster ziet er zo uit:

Maandagavond baan Recreanten 19:00-20:00 of van 20:00-21:00 uur
Dinsdagavond baan Recreanten/Wedstrijdlopers 19:00-20:30 uur
Woensdagmorgen baan Recreanten 9:30-10:30 uur
Donderdagavond Weg Recreanten/Wedstrijdlopers 19:00-20:00 uur
Zaterdagmorgen Weg Recreanten 08:30-09:30 uur
Zondagmorgen Heuveltraining Westenschouwen 09:00-11:45 uur (okt-maart)

Je kunt drie keer gratis meetrainen voordat je besluit lid te worden.

CONTACT


Zeeland Running verzorgt onder meer hardlooptrainingen voor beginners en functional stability trainingen.

De beginnerstrainingen worden onder de vlag van AV ’56 georganiseerd. Verder is het mogelijk om personal hardlooptrainingen te volgen in groepjes van maximaal 4 personen. Ook groepstrainingen voor bedrijven behoort tot de mogelijkheden. Zeeland Running is gespecialiseerd in looptechniektraining waarbij Video-analyse wordt gebruikt. Tenslotte is het mogelijk om tegen een kleine vergoeding een website te laten maken voor uw evenement.

De trainingen van Zeeland Running worden gegeven door Jos den Hollander, niveau 4 gecertificeerd hardlooptrainer  volgens de Kwalificatie Structuur Sport (Atletiekunie).  Hij wordt daarbij geassisteerd door Laurent van Nieuwenhuijze, Birgen Meynckens en Gert-Jan Nijsse, allen gediplomeerd hardlooptrainer.

Zeeland Running is aangesloten bij NL Coach en Hardlooptrainers Nederland.

OVER JOS

Jos (9-5-1964) is woonachtig in Goes. Hij is in 1996 begonnen met hardlopen en heeft een passie voor de lange afstand en trails. Vier maal onder de 3 uur gelopen op de marathon (PR 2:57:04 Zeeuws-Vlaanderen 2011). In 2010 begonnen als trainer van de recreantengroepen bij AV ’56 maar in 2015 geswitcht naar de wedstrijdgroepen. In 2012 heeft hij het initiatief genomen met de startersgroepen bij AV ’56. Ondertussen hebben meer dan 1000 mensen aan deze startersgroepen meegedaan. Sinds 2016 zijn de starterstrainingen uitgebreid naar de zaterdag en zijn core stability trainingen op de woensdag toegevoegd aan het programma. Hij geeft regelmatig personal trainingen aan atleten die hun looptechniek willen verbeteren.

Naast het geven van trainingen organiseert hij samen met anderen hardloopevenementen zoals de Ladiesrun Goes, de Zakloop Nisse en de Meidoornloop.

CONTACTFORMULIER

TARIEVEN

Deelname startersgroep hardlopen, 12 weken: €45

Deelname crossfitness/core stability, per 10x: €45, per les €5

Personal training, max 4 deelnemers, per uur: €25

Video-analyse, incl eigen filmpje: €25

Anaerobe drempel test, met gebruik BSX Insight: €12.50 (excl. eventuele kosten gebruik loopband)

Individueel schema, per 3 maanden: €25

Bedrijfs/groepsclinic, max 15 deelnemers, per uur: €50

KWALIFICATIES

2010: Atletiekunie Looptrainer niveau 3 (diploma)
2010: Atletiekunie bijscholing Core stability
2010: Hardlooptrainers NL bijscholing methode Verheul
2010: Atletiekunie bijscholing Jeugdlooptrainer
2011: Atletiekunie bijscholing Looptechniek
2013: Atletiekunie Gecertificeerd praktijkbegeleider in de Sport (NOC/NSF)
2014: Atletiekunie bijscholing Bewust Hardlopen (voor minder belastbare lopers)
2014: Atletiekunie Prestatielooptrainer niveau 4 (diploma)
2016: Reactive Videoanalyse
2016: ISA Motion Bewegingsanalyse (NL Coach)

BEDRIJFSGEGEVENS

Bedrijfsnaam: Zeeland Running
Adres: Johnsonlaan 46 Goes
E-mail: info@zeelandrunning.nl
Telnr: 06-41841118
K.v.K. 57701326
BTWnr: NL114352501B01